
Fatma Girik’in performansıyla
dikkatlerden kaçmayacağı film, Memduh Ün’ün yönetmenliğindeki 1960 yapımı Ölüm
Peşimizde’ydi. Memduh Ün’le tanışıklığı Girik’in hayatındaki dönüm
noktalarından biri olacaktı. Zira o dönem Beşiktaşlı futbolcu Varol le birlikteliğini
sonlandırmış ve Ün’le uzun soluklu bir birlikteliğin ilk adımını atmıştı. Fatma
Girik sinemaya başlayışını şöyle
anlatmaktadır: 12 yaşına gelince, gazete okuyan babamın karşısına geçtim; en
kararlı ses tonuyla, "Baba ben artist olmak istiyorum" dedim. Babam
biraz daha okumaya devam ettikten sonra gazeteyi katlayıp yanına koydu sadece "Ne bok olursan ol ama adam gibi
ol" dedi. Komşumuz Seza Abi, Yeni, Sabah Gazetesi'nde işçiydi ama vakit
buldukça filmlerde figüranlık yapıyordu. Annemle bana, "Gelin sizi sete
götüreyim" dedi, ve anne-kız birlikte setlere gidip figüranlık yapmaya
başladık. Bazı komşular "Ana-kız filmlere gidiyor, kızını şıllık mı
yapacak" diye tepki gösterdi. 13 yaşındaydım, büyük hayaller kurmuyordum.
Levent'te bir villada oturur muyum, evde yardımcılarım olur mu, adıma ödüller
konulur mu gibi şeyler aklımın ucundan bile geçmezdi. Tek derdim eve ekmek
götürmekti. İlk olarak barda oturan bir kızı oynadım, elime 2.5 lira
tutuşturdular.
Bir sene sonra, 1957'de
1000 TL karşılığında oyunculuğa başladım."İlk figüranlık yaptığım filmin
yönetmeni Memduh Ün'dü. O yıllarda Muhterem Nur'la büyük aşk yaşıyordu. Filmin
başrol kadın oyuncusu Neriman Köksal, erkek oyuncusu da Talat Artemel'di. Dedem yaşındaki Talat Artemel elçi gönderip
annemden ben isteyince annem setlere gitmemi yasakladı. Gönderdiği elçi de
Muhterem Nur'du. Memduh Ün, Antalya'da çektği ‘Murada Ereceğiz' adlı filmde ben
kesmeye başladı. O sıralar Memduh Ün 38, ben 15 yaşındaydım. Film bitti
İstanbul'a geldik; Memduh bana, "Bak sen çok küçüksün, böyle olmaz. Kendi
dengin birini bul" dedi ve özür dilercesine bir şeyler söyledi, ayrıldık.
Meğer Muhterem Nur'la kavga edip ayrılmışlar, o küslük sırasında beni idare
etmiş! Ömer Lütfi Akad bir gün Memduh Ün'ü bir kenara çekti. Konuşuyorlar.
Yıllar sonra Memduh anlattı; "Böyle yeteneksiz kızlarla ne
uğraşıyorsun?" demiş. Memduh Ün de, "Hayır Lütfi, onda bir ışık var.
O ışık bir gün çıkacak ortaya" diye cevap vermiş. Kemal Film'in sahibi
Osman Seden de, benim için "Daha çocuk" diye düşünüyordu. O sırada
setlerde makyajcı olarak çalışan Feridun Karakaya bana makyaj yapıp, Osman
Seden'e "Nasıl olmuş?" diye gösterdi. Osman Seden, "Bu kadından
bir bok.. olmaz" dedi. Memduh, Osman Seden'e de "Şimdi öyle pek
kabiliyetli gözükmese de göreceksin bir gün çok açılacak, kendini
gösterecek" demiş. O zamanlar beyaz perdede olmak, sevdiğin biri elinden tutmuş gibi bir his verirdi. İşte biz
bu duygularla film çekiyorduk.
Sinemada para kazanmadık. Sahneye
çıktım; sinemada ün, sahnede para kazandım. 1959'da Memduh Ün'le tekrar
birlikte olduğumuzda 16 yaşındaydım. O 39. Muhterem Nur'dan ayrılmıştı. Beraber
olmaya başladıktan sonra başkalarını sokmadık hayatımıza. .
Filmler : İstiklal Uğrunda 1956 -
Yetimler Ahı, 957 - Memiş İş Başında 1957 - Leke 1958 - Murada Ereceğiz 1958 -
Memiş Gangsterler Arasında 1958 - Gönülden Ağlayanlar 1959 - Talihsizler 1959 -
Sevdalı Gelin 1959 - Ömrümün Tek Gecesi 1959 - Eceline Susamışlar 1959 - Çakır
Emine'm 1959 - Bağrıyanık 1960 - Vatan ve Namus 1960 - Üsküdar İskelesi 1960 -
Telli Kurşun 1960 - Ölüm Peşimizde 1960 - Kaldırım Çocuğu Kopuk 1960 - Fakir
Şarkıcı 1960 - Civanmert 1960 - Cici Kâtbem 1960 - Aşk Hırsızı 1960 - Al 1960 -
Çapkın Hırsız 1961 - Seviştiğimiz Günler 1961 - İki Damla Gözyaşı 1961 - Duvaksız
Geln 1961 - Boş Yuva 1961 - Avare Mustafa 1961 - Mahalleye Gelen Geln 1962 -
Sokak Kızı 1962 - Küçük Beyefendi 1962 - Kısmetin En Güzeli 1962 - Günahsız
Aşıklar 1962 - Fosforlu Oyuna Gelmez 1962 - Fatoş'un Bebekler 1962 - Erkeklik
Öldü Mü Atıf Bey? 1962 - Çöpçatan 1962 - Belalı Torun 1962 - Cengiz Han'ın
Hazneler 1963 - Zoraki Milyoner 1963 - Zifaf Gecesi 1963 - Yavaş Gel Güzelim
1963 - Yaralı Aslan 1963 - Katır Tırnağı 1963 - Hop Dedik 1963 - Bulunmaz Uşak
1963 - Bir Hizmetçi Kızın Hatıra Defter 1963 - Bre On Vardı 1963 - Bazıları
Dayak Sever 1963 - Barut Fıçısı 1963 - Badem Şeker 1963 - Kiralık Koca 1964 -
Tophaneli Osman 1964 - Tatlı Sert 1964 - Öpüşmek Yasak 1964 - Öp Annenin Elini
1964 - Muhteşem Serseri 1964 - Köye Giden Gelin 1964 - Koçum Benim 1964 - Kırk
Küçük Anne 1964 - Kimse Fatma Gibi Öpemez 1964 - Keşanlı Al Destanı 1964 - Halk
Çocuğu 1964 - Galatalı Fatma 1964 - Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi - Beş Şeker Kız
1964 - Varan Bir 1964 - Hizmetçi Dediğin Böyle Olur 1964 - Kanun Karşısında
1965 - Yıldız Tepe 1965 - Üç Kardeşe Bir Gelin 1965 - Sevişmek Yasak 1965 -
Severek Ölenler (Kartalların Öcü 1965 - Seveceksen Yiğit Sev 1965 - Şenol Birol
Gool 1965 - Şeker Hafiye 1965 - Şeker Gibi Kızlar 1965 - Kumarbaz 1965 -
Korkunç İntikam 1965 - Hırsız 1966 - Bir Garp Adam 1966 - Altın Şehir 1966 -
Yiğitler Ölmezmiş 1966 - Sen Bekleyeceğim 1966 - Ölüm Temizler 1966 - Kucaktan
Kucağa 1966 - Kolsuz Kahraman 1966 - Karakolda Ayna Var 1966 - Koca Yusuf 1966
- Hedef Ankara 1966 - Fakir Çocuklar 1966 - Fabrikanın Şoförü 1966 - Ben Br
Sokak Kadınıyım 1966 - Bana Bela Derler 1966 - Avare Kız 1966 - Aşkın Kanunu
1966 - Allahaısmarladık Yavrum 1966 - Namusum İçin 1967 – Zlli Nazife 1967 - Ya Sev Ya Öldür 1967 - Yaprak
Dökümü 1967 - Son Gece 1967 - Ömre Bedel Kız 1967 - Kız Kolunda Damga Var 1967
- Kiralık Kadın 1967 - Karakolda Ayna Var 1967 - Hırsız Prenses 1967 - Dolmuş
Şoförü 1967 - Ayşecik (Canım Annem) 1967 - Ağa Düşen Kadın 1967 - Sürtüğün Kızı
1968 - Vuruldum Bir Kıza 1968 - Öksüz 1968 - Nilgün 1968 - Köroğlu 1968 - Ezo
Gelin 1968 - Çöl Kartalı Şeyh Ahmet 1968 - Ana Hakkı Ödenmez 1969 - Vatan ve
Namık Kemal 1969 - Menekşe Gözler 1969 - Erkek Fatma 1969 - Büyük Yemin 1969 -
Boş Beşik 1970 - Sevenler Ölmez 1970 - Şoför Nebahat 1970 - Meçhul Kadın 1970 -
Ham Meyva 1970 - Duyduk Duymayın Demeyin 1970 - Yarın Son Gündür 1971 - Solan
Bir Yaprak Gibi 1971 - Satın Alınan Koca 1971 - Önce Sev Sonra Öldür 1971 -
Mualla 1971 - Mahşere Kadar 1971 - Kerem le Aslı 1971 - İki Ruhlu Kadın 1971 -
Acı 1971 - Namus 1971 - Murat le Nazlı 1973 - Toprak Ana 1973 - Kızgın Toprak
1973 - Kambur 1973 - Gönülden Yaralılar 1973 - Dağdan İnme 1974 - Önce Vatan
1974 - Kuma 1974 - Kara Peçe 1975 - Ağrı Dağı Efsanesi 1977 - Ölmeyen Şarkı
1977 - Meryem ve Oğulları 1977 - Hatasız Kul Olmaz 1977 - İntikam Meleği (Kadın
Hamlet) 1978 - Yaşam Kavgası 1978 - Gelincik 1981 - Kanlı Nigar 1982 - Kaçak
1982 - Gülsüm Ana 1984 - Postacı 1984 - Nefret 1985 - Yılanların Öcü 1987 -
Japon İşi i 1987 - Hacer Ana 1987 - Kadın Dul Kalınca 1988 - Sevgilerin En
Güzel 1988 - Bu Devrin Kadını - Tek Başına Bir Kadın 1988 - Namusun Bedel 1990
- Gün Ortasında Karanlık 2000 - Sinema Bir
Mucizedir / Büyülü Fener ( https://www.biyografi.info/kisi/fatma-girik)
EN İYİ KADIN OYUNCU ÖDÜLÜ
"EZO GELİN" 1968 Orhan Elmas
1. Adana Altın Koza Film Şenliği 1969
"EZO GELİN" 1968 Orhan Elmas
1. Adana Altın Koza Film Şenliği 1969
Konu: Film, tüm
engellere rağmen evlenen Ali ve Ezo'nun yaşadıkları felaketi konu edinir.
Köyde yaşayan Ali ve Ezo düğün hazırlıkları yapmaktadır. Reşat adlı un
taciri de Ezo ile evlenmek ister. Ali ile Ezo, Reşat’ın mâni olma çabalarına
karşın evlenirler. Ali evlendikten sonra Kore Savaşı’na katılır. Bir süre
sonra Ali’nin Kore Savaşı’nda öldüğü haberi gelir. Bu haber üzerine Ezo,
Ali’nin kardeşi Yusuf’la zorla evlendirilir. Ancak Ali yıllar sonra
gelecektir. (Yusuf Ziya Gökçek – tsa.org.tr)
"BOŞ BEŞİK" 1969 Orhan Elmas
2. Altın Koza Film Festivali 1970
"BOŞ BEŞİK" 1969 Orhan Elmas
2. Altın Koza Film Festivali 1970
Konu: Filmde, bir Yörük Beyi’yle bir köylü kızının yaşadığı aşk hikâyesi
anlatılır. Yörük Beyi Ali, göç ederken bir köyde gördüğü Fatma’ya âşık olur.
Ali’nin annesi de Fatma’yı babasından ister. Ne var ki Fatma’nın babası kızını
göçebelere vermek istemez. Bu yüzden Ali, Fatma’yı kaçırır. Düğünden sonra
beyin soyunun devam etmesi için herkes Fatma’nın bir erkek çocuk doğurmasını
bekler. Ancak yıllar geçmesine rağmen Fatma bir türlü gebe kalmaz. Bu yüzden
oba büyükleri Ali’yi yeniden evlendirmeye çalışacaktır. (Meltem İşler Sevindi –
tsa.org.tr)
"ACI" 1971 Yılmaz Güney
3. Adana Altın Koza Film Şenliği 1971
Konu: Film,
yıllarını hapiste çürüten bir gencin pişmanlık hikâyesini anlatır. Çiçek Ali,
yanında çalıştığı Haceli’nin kışkırtmasıyla Avonos’un oğlu Yasin’i öldürmüştür.
Hapse girdiğinde on sekiz yaşındadır. On beş yıllık mahkûmiyetin ardından tahliye
olur. Kızı Zeliha’yla yaşayan Avonos’un yanına gidip af diler. Avanos onu
bağışlarsa kapısında kul köle olacaktır. Çiçek Ali’nin bu tavrı karşısında köy
halkı şaşkındır. Haceli ise şerefini iki paralık ettiğini düşünerek Çiçek
Ali’yi rahat bırakmayacaktır. (Ayşe Pay – tsa.org.tr)
"SÜRTÜĞÜN
KIZI" 1967
Ertem Eğilmez
4. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1967
Konu: Film, zengin
bir aileden gelen Doktor Kenan ile yoksul şarkıcı Tango Suzan’ın hikâyesini
anlatır. Gezici bir kumpanyada şarkıcılık yapan Tango Suzan, bir temsil
sonrasında ayağını burkar. Bu görünmez kaza, Suzan ile Kenan’ın tanışmasına
vesile olur. Görür görmez birbirlerine âşık olan Kenan ile Suzan, kısa bir süre
sonra evlenirler. Fakat bu evlilik çok uzun sürmez ve Suzan, karnında bir
bebekle ortada kalır. Tek başına büyüttüğü kızı Oya, kolejden sonra Erol adında
bir gençle yakınlaşır. Fakat Suzan’ın yaşamı onun ilişkisini de
gölgeleyecektir. (Ayşe Pay – tsa.org.tr)
"KEŞANLI ALİ DESTANI" 1964 Atıf Yılmaz
2. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1965
Konu: Filmde,
şehrin varoşlarında efsaneleşen bir halk kahramanının hikâyesi konu edilir.
Ali, Sineklidağ’ın belalılarından İhsan’ı öldürdüğü iddiasıyla hapse girmiştir.
Hapiste bulunduğu süre boyunca adı Sineklidağ’da bir efsaneye dönüşür. Genel af
çıkınca Ali de tahliye edilir. Ancak İhsan’ın yeğeni olan sevgilisi Zilha
onunla ilgilenmemektedir. Ali, Zilha’yı dayısı İhsan’ı kendisinin öldürmediğine
bir türlü ikna edemez. Sonunda adının etrafında oluşan efsaneyi kullanmaya
karar verir. (Yasin Aydınlık – tsa.org.tr)
YAŞAM BOYU ONUR ÖDÜLÜ
35. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1998
SİNEMA
ONUR ÖDÜLÜ
20. Uluslararası İstanbul Film Festivali 2001
20. Uluslararası İstanbul Film Festivali 2001
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder