1 Mart 2020 Pazar

FATMA GİRİK


 (12 Aralık 1942)  Münevver Girik ve Hayri Girik’in üç çocuğundan biri olarak İstanbul’da dünyaya geldi. Babası dalgıç, annesi ev hanımıydı. Müesser Girik ve Günay Girik isimlerinde kkardeş de olan Girik’in çocukluğu Sultanahmet’te geçti. Cağaloğlu Ortaokulu’na devam ederken ailesine yardımcı olmak zorunda kaldığı için eğitimini sonlandırdı. Girik, annesiyle birlikte filmlerde fügüranlık yapmaya başlamıştı ve küçük rollerle izleyicinin karşısına çıkıyordu. İlk filmi yönetmenliğini ve senaristliğini Seyfi Havaeri’nin yaptığı Leke’ydi.

Fatma Girik’in performansıyla dikkatlerden kaçmayacağı film, Memduh Ün’ün yönetmenliğindeki 1960 yapımı Ölüm Peşimizde’ydi. Memduh Ün’le tanışıklığı Girik’in hayatındaki dönüm noktalarından biri olacaktı. Zira o dönem Beşiktaşlı futbolcu Varol le birlikteliğini sonlandırmış ve Ün’le uzun soluklu bir birlikteliğin ilk adımını atmıştı. Fatma Girik  sinemaya başlayışını şöyle anlatmaktadır: 12 yaşına gelince, gazete okuyan babamın karşısına geçtim; en kararlı ses tonuyla, "Baba ben artist olmak istiyorum" dedim. Babam biraz daha okumaya devam ettikten sonra gazeteyi katlayıp yanına koydu   sadece "Ne bok olursan ol ama adam gibi ol" dedi. Komşumuz Seza Abi, Yeni, Sabah Gazetesi'nde işçiydi ama vakit buldukça filmlerde figüranlık yapıyordu. Annemle bana, "Gelin sizi sete götüreyim" dedi, ve anne-kız birlikte setlere gidip figüranlık yapmaya başladık. Bazı komşular "Ana-kız filmlere gidiyor, kızını şıllık mı yapacak" diye tepki gösterdi. 13 yaşındaydım, büyük hayaller kurmuyordum. Levent'te bir villada oturur muyum, evde yardımcılarım olur mu, adıma ödüller konulur mu gibi şeyler aklımın ucundan bile geçmezdi. Tek derdim eve ekmek götürmekti. İlk olarak barda oturan bir kızı oynadım, elime 2.5 lira tutuşturdular.  

Bir sene sonra, 1957'de 1000 TL karşılığında oyunculuğa başladım."İlk figüranlık yaptığım filmin yönetmeni Memduh Ün'dü. O yıllarda Muhterem Nur'la büyük aşk yaşıyordu. Filmin başrol kadın oyuncusu Neriman Köksal, erkek oyuncusu da Talat Artemel'di.  Dedem yaşındaki Talat Artemel elçi gönderip annemden ben isteyince annem setlere gitmemi yasakladı. Gönderdiği elçi de Muhterem Nur'du. Memduh Ün, Antalya'da çektği ‘Murada Ereceğiz' adlı filmde ben kesmeye başladı. O sıralar Memduh Ün 38, ben 15 yaşındaydım. Film bitti İstanbul'a geldik; Memduh bana, "Bak sen çok küçüksün, böyle olmaz. Kendi dengin birini bul" dedi ve özür dilercesine bir şeyler söyledi, ayrıldık. Meğer Muhterem Nur'la kavga edip ayrılmışlar, o küslük sırasında beni idare etmiş! Ömer Lütfi Akad bir gün Memduh Ün'ü bir kenara çekti. Konuşuyorlar. 

Yıllar sonra Memduh anlattı; "Böyle yeteneksiz kızlarla ne uğraşıyorsun?" demiş. Memduh Ün de, "Hayır Lütfi, onda bir ışık var. O ışık bir gün çıkacak ortaya" diye cevap vermiş. Kemal Film'in sahibi Osman Seden de, benim için "Daha çocuk" diye düşünüyordu. O sırada setlerde makyajcı olarak çalışan Feridun Karakaya bana makyaj yapıp, Osman Seden'e "Nasıl olmuş?" diye gösterdi. Osman Seden, "Bu kadından bir bok.. olmaz" dedi. Memduh, Osman Seden'e de "Şimdi öyle pek kabiliyetli gözükmese de göreceksin bir gün çok açılacak, kendini gösterecek" demiş. O zamanlar beyaz perdede olmak, sevdiğin biri  elinden tutmuş gibi bir his verirdi. İşte biz bu duygularla film çekiyorduk.

Sinemada para kazanmadık. Sahneye çıktım; sinemada ün, sahnede para kazandım. 1959'da Memduh Ün'le tekrar birlikte olduğumuzda 16 yaşındaydım. O 39. Muhterem Nur'dan ayrılmıştı. Beraber olmaya başladıktan sonra başkalarını sokmadık hayatımıza. .

Filmler :  İstiklal Uğrunda 1956 - Yetimler Ahı, 957 - Memiş İş Başında 1957 - Leke 1958 - Murada Ereceğiz 1958 - Memiş Gangsterler Arasında 1958 - Gönülden Ağlayanlar 1959 - Talihsizler 1959 - Sevdalı Gelin 1959 - Ömrümün Tek Gecesi 1959 - Eceline Susamışlar 1959 - Çakır Emine'm 1959 - Bağrıyanık 1960 - Vatan ve Namus 1960 - Üsküdar İskelesi 1960 - Telli Kurşun 1960 - Ölüm Peşimizde 1960 - Kaldırım Çocuğu Kopuk 1960 - Fakir Şarkıcı 1960 - Civanmert 1960 - Cici Kâtbem 1960 - Aşk Hırsızı 1960 - Al 1960 - Çapkın Hırsız 1961 - Seviştiğimiz Günler 1961 - İki Damla Gözyaşı 1961 - Duvaksız Geln 1961 - Boş Yuva 1961 - Avare Mustafa 1961 - Mahalleye Gelen Geln 1962 - Sokak Kızı 1962 - Küçük Beyefendi 1962 - Kısmetin En Güzeli 1962 - Günahsız Aşıklar 1962 - Fosforlu Oyuna Gelmez 1962 - Fatoş'un Bebekler 1962 - Erkeklik Öldü Mü Atıf Bey? 1962 - Çöpçatan 1962 - Belalı Torun 1962 - Cengiz Han'ın Hazneler 1963 - Zoraki Milyoner 1963 - Zifaf Gecesi 1963 - Yavaş Gel Güzelim 1963 - Yaralı Aslan 1963 - Katır Tırnağı 1963 - Hop Dedik 1963 - Bulunmaz Uşak 1963 - Bir Hizmetçi Kızın Hatıra Defter 1963 - Bre On Vardı 1963 - Bazıları Dayak Sever 1963 - Barut Fıçısı 1963 - Badem Şeker 1963 - Kiralık Koca 1964 - Tophaneli Osman 1964 - Tatlı Sert 1964 - Öpüşmek Yasak 1964 - Öp Annenin Elini 1964 - Muhteşem Serseri 1964 - Köye Giden Gelin 1964 - Koçum Benim 1964 - Kırk Küçük Anne 1964 - Kimse Fatma Gibi Öpemez 1964 - Keşanlı Al Destanı 1964 - Halk Çocuğu 1964 - Galatalı Fatma 1964 - Fatoş'un Fendi Tayfur'u Yendi - Beş Şeker Kız 1964 - Varan Bir 1964 - Hizmetçi Dediğin Böyle Olur 1964 - Kanun Karşısında 1965 - Yıldız Tepe 1965 - Üç Kardeşe Bir Gelin 1965 - Sevişmek Yasak 1965 - Severek Ölenler (Kartalların Öcü 1965 - Seveceksen Yiğit Sev 1965 - Şenol Birol Gool 1965 - Şeker Hafiye 1965 - Şeker Gibi Kızlar 1965 - Kumarbaz 1965 - Korkunç İntikam 1965 - Hırsız 1966 - Bir Garp Adam 1966 - Altın Şehir 1966 - Yiğitler Ölmezmiş 1966 - Sen Bekleyeceğim 1966 - Ölüm Temizler 1966 - Kucaktan Kucağa 1966 - Kolsuz Kahraman 1966 - Karakolda Ayna Var 1966 - Koca Yusuf 1966 - Hedef Ankara 1966 - Fakir Çocuklar 1966 - Fabrikanın Şoförü 1966 - Ben Br Sokak Kadınıyım 1966 - Bana Bela Derler 1966 - Avare Kız 1966 - Aşkın Kanunu 1966 - Allahaısmarladık Yavrum 1966 - Namusum İçin 1967 – Zlli  Nazife 1967 - Ya Sev Ya Öldür 1967 - Yaprak Dökümü 1967 - Son Gece 1967 - Ömre Bedel Kız 1967 - Kız Kolunda Damga Var 1967 - Kiralık Kadın 1967 - Karakolda Ayna Var 1967 - Hırsız Prenses 1967 - Dolmuş Şoförü 1967 - Ayşecik (Canım Annem) 1967 - Ağa Düşen Kadın 1967 - Sürtüğün Kızı 1968 - Vuruldum Bir Kıza 1968 - Öksüz 1968 - Nilgün 1968 - Köroğlu 1968 - Ezo Gelin 1968 - Çöl Kartalı Şeyh Ahmet 1968 - Ana Hakkı Ödenmez 1969 - Vatan ve Namık Kemal 1969 - Menekşe Gözler 1969 - Erkek Fatma 1969 - Büyük Yemin 1969 - Boş Beşik 1970 - Sevenler Ölmez 1970 - Şoför Nebahat 1970 - Meçhul Kadın 1970 - Ham Meyva 1970 - Duyduk Duymayın Demeyin 1970 - Yarın Son Gündür 1971 - Solan Bir Yaprak Gibi 1971 - Satın Alınan Koca 1971 - Önce Sev Sonra Öldür 1971 - Mualla 1971 - Mahşere Kadar 1971 - Kerem le Aslı 1971 - İki Ruhlu Kadın 1971 - Acı 1971 - Namus 1971 - Murat le Nazlı 1973 - Toprak Ana 1973 - Kızgın Toprak 1973 - Kambur 1973 - Gönülden Yaralılar 1973 - Dağdan İnme 1974 - Önce Vatan 1974 - Kuma 1974 - Kara Peçe 1975 - Ağrı Dağı Efsanesi 1977 - Ölmeyen Şarkı 1977 - Meryem ve Oğulları 1977 - Hatasız Kul Olmaz 1977 - İntikam Meleği (Kadın Hamlet) 1978 - Yaşam Kavgası 1978 - Gelincik 1981 - Kanlı Nigar 1982 - Kaçak 1982 - Gülsüm Ana 1984 - Postacı 1984 - Nefret 1985 - Yılanların Öcü 1987 - Japon İşi i 1987 - Hacer Ana 1987 - Kadın Dul Kalınca 1988 - Sevgilerin En Güzel 1988 - Bu Devrin Kadını - Tek Başına Bir Kadın 1988 - Namusun Bedel 1990 - Gün Ortasında Karanlık 2000 -  Sinema Bir Mucizedir / Büyülü Fener ( https://www.biyografi.info/kisi/fatma-girik)


EN İYİ  KADIN OYUNCU ÖDÜLÜ

 "EZO GELİN" 1968 Orhan Elmas 
1. Adana Altın Koza Film Şenliği 1969 

Konu: Film, tüm engellere rağmen evlenen Ali ve Ezo'nun yaşadıkları felaketi konu edinir. Köyde yaşayan Ali ve Ezo düğün hazırlıkları yapmaktadır. Reşat adlı un taciri de Ezo ile evlenmek ister. Ali ile Ezo, Reşat’ın mâni olma çabalarına karşın evlenirler. Ali evlendikten sonra Kore Savaşı’na katılır. Bir süre sonra Ali’nin Kore Savaşı’nda öldüğü haberi gelir. Bu haber üzerine Ezo, Ali’nin kardeşi Yusuf’la zorla evlendirilir. Ancak Ali yıllar sonra gelecektir. (Yusuf Ziya Gökçek – tsa.org.tr)

"BOŞ BEŞİK" 1969  Orhan Elmas
2. Altın Koza Film Festivali 1970

Konu: Filmde, bir Yörük Beyi’yle bir köylü kızının yaşadığı aşk hikâyesi anlatılır. Yörük Beyi Ali, göç ederken bir köyde gördüğü Fatma’ya âşık olur. Ali’nin annesi de Fatma’yı babasından ister. Ne var ki Fatma’nın babası kızını göçebelere vermek istemez. Bu yüzden Ali, Fatma’yı kaçırır. Düğünden sonra beyin soyunun devam etmesi için herkes Fatma’nın bir erkek çocuk doğurmasını bekler. Ancak yıllar geçmesine rağmen Fatma bir türlü gebe kalmaz. Bu yüzden oba büyükleri Ali’yi yeniden evlendirmeye çalışacaktır. (Meltem İşler Sevindi – tsa.org.tr)

"ACI" 
1971 Yılmaz Güney    
 3. Adana Altın Koza Film Şenliği 1971 

Konu: Film, yıllarını hapiste çürüten bir gencin pişmanlık hikâyesini anlatır. Çiçek Ali, yanında çalıştığı Haceli’nin kışkırtmasıyla Avonos’un oğlu Yasin’i öldürmüştür. Hapse girdiğinde on sekiz yaşındadır. On beş yıllık mahkûmiyetin ardından tahliye olur. Kızı Zeliha’yla yaşayan Avonos’un yanına gidip af diler. Avanos onu bağışlarsa kapısında kul köle olacaktır. Çiçek Ali’nin bu tavrı karşısında köy halkı şaşkındır. Haceli ise şerefini iki paralık ettiğini düşünerek Çiçek Ali’yi rahat bırakmayacaktır. (Ayşe Pay – tsa.org.tr)

 "SÜRTÜĞÜN KIZI" 1967 Ertem Eğilmez    
4. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1967 

Konu: Film, zengin bir aileden gelen Doktor Kenan ile yoksul şarkıcı Tango Suzan’ın hikâyesini anlatır. Gezici bir kumpanyada şarkıcılık yapan Tango Suzan, bir temsil sonrasında ayağını burkar. Bu görünmez kaza, Suzan ile Kenan’ın tanışmasına vesile olur. Görür görmez birbirlerine âşık olan Kenan ile Suzan, kısa bir süre sonra evlenirler. Fakat bu evlilik çok uzun sürmez ve Suzan, karnında bir bebekle ortada kalır. Tek başına büyüttüğü kızı Oya, kolejden sonra Erol adında bir gençle yakınlaşır. Fakat Suzan’ın yaşamı onun ilişkisini de gölgeleyecektir. (Ayşe Pay – tsa.org.tr)

 "KEŞANLI ALİ DESTANI" 1964 Atıf Yılmaz 
 2. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1965 

Konu: Filmde, şehrin varoşlarında efsaneleşen bir halk kahramanının hikâyesi konu edilir. Ali, Sineklidağ’ın belalılarından İhsan’ı öldürdüğü iddiasıyla hapse girmiştir. Hapiste bulunduğu süre boyunca adı Sineklidağ’da bir efsaneye dönüşür. Genel af çıkınca Ali de tahliye edilir. Ancak İhsan’ın yeğeni olan sevgilisi Zilha onunla ilgilenmemektedir. Ali, Zilha’yı dayısı İhsan’ı kendisinin öldürmediğine bir türlü ikna edemez. Sonunda adının etrafında oluşan efsaneyi kullanmaya karar verir. (Yasin Aydınlık – tsa.org.tr)

YAŞAM BOYU ONUR ÖDÜLÜ
 

 35. Antalya Altın Portakal Film Festivali 1998

SİNEMA ONUR ÖDÜLÜ
20. Uluslararası İstanbul Film Festivali 2001


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder